Gode råd til montering af dine dæk (Til dig der aldrig har prøvet før)

Hvis du ikke ved meget om biler og dæk som sådan, så kan det være fordelagtigt at læse op på de mest gængse tips om dæk og fælge. Dine dæk på bilen udgører nemlig en temmelig stor del af sikkerheden for dig, passagere og alle andre når du bevæger dig i trafikken.

Bilens dæk skal matche vejrforholdene helt ligesom montering skal være i orden. Hvis du ikke har mulighed for at gøre det selv, kan du henvende dig til en autoriseret mekaniker som Slagelse Auto Teknik. Hvis du ikke bor i Vestsjælland kan du nok finde et kvalificeret autoværksted i din region.

Der findes helårsdæk og selv om vi ofte slipper for store mængder sne, så er der ofte glat gennem vinteren i Danmark. Hvis du pendler frem og tilbage hver dag på arbejde, så skal du bruge vinter og sommerdæk frem for helårsdæk, for disse er elendige og ofte farlige i glat føre.

Med sommer- og vinterdæk, så kræver det to årlige dækskift. Her kan du overveje at bruge de simple tips til at skifte dine bildæk selv, eller vælge en mekaniker med det rette værktøj og erfaring.

Hvad der kræves til montering af din dæk?

Udover at du har brug for at skifte dæk når frost eller varmen kommer, så bliver dæk også helt automatisk slidt og skal udskiftes for at overholde både loven og en ansvarlig sikkerhed.

Når du skifter dæk derhjemme, så sidder dækkene på fælge. Hvis selve dækket skal tages af alu- eller jernfælgen, så skal der bruges ekstraudstyr som kun værksteder eller dækfirmaer har. Så her tager vi udgangspunkt i komplette hjul med dæk på fælge.

For at skifte hjul skal du bruge:

  • T-nøgle der kan købes til 60-70 kr. i T-Hansen.
  • Momentnøgle (er forholdsvis dyr så måske du kan låne dig frem).
  • Guld/sølv smørelse så hjul og bolter ikke ruster fast, når der skal skiftes igen.

For at skifte hjul er dette den simple fremgangsmåde:

  • Sørg for at bilen har trukket håndbremsen og står i gear. Løs hjulmøtrikkerne på tværs(så hjulet stadig bliver siddende hvis bilen skrider ned) og løft bilen med dennes medfølgende donkraft.
  • Fjern hjulmøtrikkerne helt og tag hjulet af.
  • Smør anlægsfladen med guld/sølvfedt.
  • Sæt det nye hjul på aklen – Her skal du sikre dig at dækkets kørselsretning er rigtig, så du ikke kommer til at vende det forkert. Sæt boltene på og stram til uden at bilen rykker sig.
  • Sænk bilen og efterspænd både med t-nøgle og med momentnøgle(se moment i bilens manual).
  • Tjek lufttrykket da det ofte kan ændre sig når hjulene ligger i et koldt skur eller garage.
  • Efterspænd med moment efter 1-2 uger hvis du vil gå med livrem og seler.

Udskiftning af dæk?

Hvis du bruger bilen hver dag til og fra arbejde, så vil dine dæk blive slidt. Det kræver selvfølgelig udskiftning, og her udskifter du i par. Hvis et forhjul bliver slidt, så skal du skifte begge dæk.

Hvis du stort set aldrig bruger din bil, så vil du også komme ud for at de skal skiftes efter en årrække. Ikke fordi de er blevet for slidt, men slet og ret fordi de er blevet for gamle. Det kan lyde skørt, men gummiet på dine dæk kan blive slidt uden at blive rørt og derved blive for farlige.

Mønsterdybden på dine dæk skal være mindst 1,6 mm. ifølge loven, og det er op til dig som bilejer at sikre du altid kører med dæk der overholder loven. Den anbefalet mindste dybde på dæk er 3,0 mm. hvor du vil få meget større sikkerhed.

Reply