Hvordan skal et bildæk lappes?

Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Vi kender alle til det med lige pludselig at være kørt over noget, og så er fanden løs for dækket er fladt, hvilket man jo ret hurtigt både hører og mærker. Dog kan man komme til at opleve at man f.eks. kører en skrue op i dækket, og det larmer som ind i h….. men dog kører man videre, for der kan jo være luft i samtlige dæk, så der burde ikke være noget galt, men man kan dog hurtig se en skrue der sidder i dækket, og hvad gør man så?

Det logiske er jo at hive skruen ud, men så siver luften ud og så man er man lige vidt, så det næst mest logiske er at køre forbi mekanikeren, der så hiver skruen ud, lapper hullet udvendigt og pumper luft i.

Det er dog en forkert fremgangsmåde, som der sikkert er rigtig mange der ikke ved.

hvordan skal et bildæk lappes så?

 

Et dæk skal lappes indvendigt for at være rigtig lappet

Når man skal have et dækket lappet, efter f.eks. at have kørt en skrue op i dækket, så siger reglerne at dækket skal lappes indefra, hvilket absolut hører under en af de gode råd om bildæk som man skal efterfølge.

De tunge landbrugsmaskiner og industrimaskiner er den udvendige lappemetode beregnet til og ganske okay ifølge reglerne, men når du sidder i en bil der kommer i hurtigkørende hastigheder, så kan en udvendigt lapning ikke anbefales, for dæktrykket kan men stor sandsynlig synke da lapningen bliver kørt af ved kørsel.

Det er jo ikke sikkert at den udvendige lapning brister, men dog er det mest forsvarligt og tilrådeligt at få en indvendig lapning, hvilket man gør bedst i at fortælle mekanikeren, er denne løsning man ønsker til sin lapning.

Hvornår må man så lappe sit dæk? Se videoen her om hvornår man må lappe sit dæk og hvornår det rent sikkerhedsmæssigt skal udskiftes.

 

 

Reply