Tips til hvordan du skifter dine bildæk (skridt for skridt)

Hvordan du skifter dine bildæk?

Når du bliver bilejer for første gang, så er der mange nye ting som du lige pludselig opdager. For hvor mange har faktisk prøvet at skifte et bildæk før de ejede en bil?

Det at skifte dæk er ikke verdens dyreste ting på et værksted som f.eks. Autoværksted Randers hvis du bor i Randers, Hobro eller Horsens området, hvor du nok har et lokalt autoværksted i dit område af landet. Det er ofte det smarte og nemme valg for dig, når bilen skal til eftersyn alligevel.

At skifte dæk kræver nemlig at de er afbalanceret, smurt og har rigtig lufttryk. Hvis du glemmer at smøre, vil vores fugtige og våde danske vejr få tingene til at ruste sig fast, og du ønsker ikke at stå derhjemme med det problem. Helt ligesom du skal huske at pumpe dine vinter- eller sommerdæk efter de måske har ligget i den kolde garage.

Du sparer tid og besvær ved at få skiftet dine dæk på værkstedet, men du kan dog spare penge ved at gøre det selv. Det er noget mere besværligt og omstændigt at bruge t-nøgle frem for en luftpumpe nøgle, helt ligesom at hejse bilen med bilens egen reserveudstyr, kan være ret besværligt og måske endda hårdt.

Hvis du vil gøre tingene selv, kan du her læse, hvordan du skifter dine bildæk skridt for skridt, og nok det kloge valg, hvis du aldrig har prøvet det før.

 

Det nødvendige værktøj som du skal bruge til at skifte dæk

Som det første, så skal du bruge noget værktøj, også selvom alt faktisk er i bilen, men du vil gøre tingene nemmere for dig selv både nu og fremover, hvis du kører forbi T Hansen og invester meget få penge i:

  • Donkraft – Du har en i bilen, som ligger i bagagerummet. Den tager noget tid at løfte bilen med da den er beregnet til reservehjulet ved punktering, men den virker dog fint.
  • Krydsnøgle – I T Hansen kan du købe en krydsnøgle til 5-70 kr. hvilket er meget bedre til at løsne og spænde boltene med, så køb denne i stedet for den ubrugelige nøgle i bagagerummet.
  • Guld/Sølvfedt – Køb dette i T Hansen, du skal bare huske at det er varmebestandigt. Beregnet til at smøre så der ikke dannes rust, hvilket gør umuligt at løsne fremover.
  • Momentnøgle – Denne koster omkring en tusse eller over, men du skal efterspænde i rigtig moment, så du må på lånemarkedet blandt venner hvis du ikke køber din egen.

Disse ting er hvad du skal bruge for at skifte dine dæk, hvilket bliver nødvendigt, da lovkravet om dækmønster siger 1,6 mm. Og dine dæk vil blive slidt med tiden.

 

Skridt for skridt hvordan du skifter dine 4 bildæk

Når det nødvendige værktøj er på plads, så skal vi såmænd bare i gang med den ret simple øvelse det er at skifte dækkene. Opgaven kan blive besværligt, hvis boltene er rustet fast, men lad os forudsætte at de ikke er det.

alle kan skifte sine dæk selv med den rigtige fremgangs guideLøft bilen som det første

Det første du skal gøre er, at placerer bilen på et plan sted så den ikke skrider. Placer din donkraft under et bærende sted ved det første hjul. Hvis man skal løfte forhjulet, så er det lige under førersiden ca. Og husk at sætte donkraften hvor din bil kan tåle vægten, hvilket næsten giver sig selv, for de fleste donkrafter er afmærket til at trykke på det yderste af bilens undervogn – Husk aldrig at placerer en donkraft under benzintanken eller lignede for disse steder kan ikke klare trykket.

Løsn boltene inden du løfter bilen

Løsn boltene lidt inden du begynder at løfte bilen. Hertil bruger du din indkøbte t-nøgle fra T Hansen, og husk ikke at smadre boltene med forkert størrelse nøgle, for det kan det blive ret svært at få boltene løs.

Husk kun at løsne boltene, de skal stadig sidde på så hjulet ikke skrider eller lignede, da bilen jo skal løftet, og vi skal sikker på at den står rigtigt inden hjulet bliver fjernet.

Løft hjulene når boltene er løsnet

Nu begynder du så at pumpe donkraften så bilen hæver sig, og når hjulet har luft imellem underfladen og sig selv, så kan du fjerne boltene og tage hjulet af.

Husk aldrig at placerer dine fingre, fødder eller krop under bilen på noget som helst tidspunkt, hvis nu uheldet skulle være uden og donkraften skrider.

Smør dine hjul med fedt inden de kommer på

Inden du sætter de nye hjul på, så husk at smøre gevindet fælgens anlægsflade med noget guld- eller sølvfedt, for ellers kan det blive ret beværligt at tage hjulene af igen til foråret eller efteråret.

Sæt det nye hjul på og fastgør boltene, hvilket man gør over kryds. Boltene skal ikke spændes helt til, men bare spændes så bilen ikke bliver rokket når du gør det, for spænde helt til gør man når hjulet står på jorden uden brug af donkraft. Husk at alle bolte er spændt helt og helt ind så hjulet ikke løsner sig eller står skævt inden du sænker donkraften.

husk at efterspænde når du skifter dine dæk selvEfterspænd boltene med hjulene på jorden

Når dine hjul er skiftet, så skal du efterspænde så momentet er rigtigt.

I din instruktionsbog på bilen kan du læse hvad Nm(newtonmeter) skal være på for din model, hvilket vil sige hvor hårdt boltene skal spændes. Det skal du bruge en moment nøgle til, så her må du på lånemarkedet, hvis du ikke investerer i en selv.

Mærk de gamle dæk, så sidder de samme sted på bilen fremover

Husk af afmærke de gamle dæk, hvis det nu f.eks.er vinterdæk som skal på til efteråret igen, for man skal placerer et dæk der har siddet i højre side, i selvsamme højre side igen og hvorfor ikke også på helt samme placering f.eks. bagerst igen, for her er det kørt til.

Tjek dæktryk og fyld luft på

Det sidste du faktisk skal gøre, er at køre forbi tankstationen og tjekke dit dæktryk, hvilket du kan se i instruktionsbogen eller også på klistermærket der sidder nederst på førerside døren.

Dette er hvad der kræves for at skifte dine bildæk selv, og det er faktisk ret simpelt, hvilket dog selvfølgelig lige kræver en times arbejde, men hvis man sparer 700 kr. så er det vel også okay.

Som sagt, så kan alle skifte hjul på sin bil hvilket du kan få serveret på den enkle måde i denne video, der forklarer fremgangsmåden rent visuelt.

 

 

Reply