Kompressorer til dækskift? Tips og tricks til værktøj til hjulskift

Hvis du skal have skiftet vinterdæk til sommerdæk, eller omvendt, så er det oplagt at få det gjort ved mekanikeren eller dækcentret. Men det kan også være, at du hellere vil gøre det selv. Udover det ikke er specielt svært at skifte hjul på fælge, så kan du alligevel spare en del penge, især hvis der er flere biler i husstanden.

For at skifte dine dæk selv, så skal du bruge forskelligt værktøj. Kompressor til dækskift som du blandt andet finder i den gode kvalitet ved KGK i Nivå, kan være en fornuftig investering for dig. Hvorfor ikke gøre monteringen og skruearbejdet nemmere og hurtigere for dig selv.

Her gælder det om at finde det rigtige, hvor ofte kommer det an på hvor meget luft, som kompressoren kan leverer i minuttet i kombination med luftnøgle.

Kompressorer?

En kompressor kan gøre det nemt for dig at skifte dæk. Enhver der har stået med en krydsnøgle ved, at det faktisk kan være besværligt. Derfor kan det være en fordel for dig, at indkøbe en kompressor med nøgle som samtidig kan bruges til andre formål.

Kompressorer kommer i bredt udvalg der dækker over stempelkompressorer, benzindrevnekompressorer, højtrykskompressor og enten oliesmurte eller oliefrie kompressorer. Her gælder det om at købe i en ordentlig styrke, så den er kraftig nok.

Udover nøglen til at tage boltene af, så skal du også bruge en donkraft og momentnøgle til montering af dæk.

Regler for monetering?

Hvis du ikke ved hvordan du skifter dine bildæk, så findes der få regler som du bør følge, når du af- og påmonterer nye dæk på bilen.

Først og fremmest skal størrelsen i forhold til producentens anbefalinger føles, hvilket er logik. Men de små gode regler er ting som, at tjekke dine dæk indvendigt og udvendigt for fejl og slid. Dækmønsteret skal selvfølgelig være i forsvarlig stand, hvor mindst 3 mm. er anbefalet, også selv om at lovkravet er mindst 1,6 mm.

Hvis du kun skifter et dæk, så skal dette være identisk med sin partner enten bag- eller fortil. Her gælder det samme slidbanemønster, mål, hastighedsindeks og belastningsindeks.

Ved skift af alle dæk skal du huske, aldrig at blande ikke-radialdæk og radialdæk på bilen. Som det mindste, skal det være samme dæk på samme akse. Det bedste vil dog være 4 ens dæk.

Dæk bliver slidt, og her kan du med fordel opnå længere levetid og bedre ydeevne ved at bytte rundt på dækkene. Derfor kan det være smart at gøre dette, når du alligevel skal skifte til sommerdæk. Dæk bliver slidt i forskellige grader på forhjul og baghjul.

Når du skifter dine dæk, så husk at afmærke dem med tus eller kridt om de har siddet på venstre forhjul, højre baghjul eller andet sted. For du vil have begge bagdæk monteret sammen, og helst også i samme side. For slid kan være anderledes både for og bagtil, men også højre til venstre hjul.

Husk at få afbalanceret dine dæk som ikke nødvendigvis behøves at gøres hver gang. Det er dog stærkt tilrådeligt at få gjort, nu dine dæk er en af de vigtigste sikkerhedselementer på bilen, og noget du ikke skal tage let på.

Opbevaring af dæk?

Opbevaring af dæk skal være rigtig for at bevare dækkenes egenskaber. Her er første regel at skrive på dækkene, hvilket side og aksel de har siddet på.

Rens dækkene for skidt og grus med almindeligt vand og måske noget bilshampoo. Hvis dækkene sidder på fælge, bør du have dækkene stående på et stativ eller hængende. Løse dæk skal du lade stå oprejst, og drej dem så de ikke begynder at få flade punkter.

Opbevar dæk i et tørt, køligt og mørkt rum så egenskaberne på dækkene bevares bedst.

Reply