Lufttryk i dine vinterdæk er vigtigt – Derfor må du vide dette!

Nu der er sne i landskabet, så er det ret vigtigt med vinterdæk, hvilket er ret logisk, for det er godt nok farligt uden kan man se på alle de biler som ligger i grøfter rundt omkring. En lige så vigtig og næsten vigtigere ting, er at have rigtig luftryk i dækkene og i mindst det rigtige lufttryk.

Lufttryk i dine vinterdæk er vigtigt, fordi du sænker vejgrebet betydeligt uden, og ret chokerende er der rigtig mange mennesker, der ikke tager dette seriøst.

Ekstrabladet har lavet en artikel som beskriver problemet ret godt, og du skulle næsten lige læse denne artikel “vinter-lavtryk: For lidt luft giver bøder” fra eb.dk:

For nylig kørte jeg en helt ny bil, der som mange andre nye biler er forsynet  med et lovpligtigt dæktryk-advarselssystem. Jeg når knap nok at forlade  forhandleren, før bilen hyler og skriger og tænder et stort fedt, orange  symbol, som fortæller mig, at dæktrykket er for lavt på et af dækkene.
Et stop på den nærliggende tankstation afslører, at trykket på højre fordæk  er en halv bar for lavt, det er 1,7 bar og bør være 2,2. Havde bilen ikke haft den elektroniske  vagthund, som bliver et lovkrav til alle nye biler i november 2014, er  det ikke sikkert, at jeg havde opdaget trykfaldet.

Men jeg er ikke den eneste.

Faktisk sejler hver anden bil rundt med for lidt luft i dækkene. Det viser  tidligere undersøgelsers, som blandt andre dækproducenten Michelin har  foretaget.

Da Michelin målte luftrykket i dækkene på 474 biler var resultatet ret  skræmmende.

Tidlig aquaplanning – 46 pct. af bilerne havde mere end en halv bar for lidt tryk i dækkene og har  dermed, hvad vi kalder farligt dæktryk, fortæller Jan Pold, som er  miljøkoordinator hos Michelin i Danmark.

Ifølge Michelin betyder så lavt et dæktryk, at bilen aquaplanner allerede ved  70 km/t. i stedet for ved 90 km/t. Desuden bliver vejgrebet dårligere, bilen  får længere bremselængde, og den bliver sværere at styre.
Ud over at gøre det farligere at køre i trafikken, betyder et lavt dæktryk  også, at bilen får en dårligere brændstoføkonomi, og at dækkene bliver slidt  hurtigere.

På trods af manglende regler omkring dæktryk udskriver politiet alligevel  bøder, hvis dæktrykket på din bil er for lavt. Det fortalte bilinspektør  Erling Vestergaard os ved en tidligere lejlighed.
– Desværre har Trafikstyrelsen ikke taget stilling til, hvor meget trykket må  afvige, så derfor bruger vi en simpel tommelfingerregel, som siger, at vi  skriver bøder, hvis trykket er under det halve af det anbefalede, fortalte  Erling Vestergaard sidst vi talte med ham om samme sag.

Som du kan læse er der rigtig mange af os, sådan cirka halvdelen som ikke tjekker sit lufttryk overhovedet, så hvis du ikke gør dette, burde du søge lidt efter de bedste råd om vinterdæk og bruge den meget begrænset tid det trods alt tager, at holde din egen og andres sikkerhed i hævd.

Reply