Guide: motorpleje med topstykke renovering m.m.

Bilen der tager dig frem og tilbage hver dag, kræver pleje, service og renovering. Her er ting som dækskifte, olieskift, bremser, tandrem, tændrør eller topstykke, alle ting der skal tilses.

Topstykke renovering er, hvad du finder gode råd omkring i denne mini-guide. For hvis din motor skal kunne køre, skal topstykket fungerer efter hensigten. Hvis du har defekt topstykke, bør du få det efterset ved HBSK i Holbæk, Roskilde eller lignede fagmand hvor du bor.

Hvad er topstykke?

Topstykket sidder ovenpå motorblokken og er en af de vigtige omdrejningspunkter i benzinmotoren. Her sker forbrændingen af benzindampene. Disse skaber eksplosionen, der får cylinderen til at gå op og ned.

Defekte eller slidte dele kan give skader på topstykket. Det kræver som regel udskiftning eller renovering, hvor prisen, hvad end det er den gamle eller nye bil, ligger i den høje ende. Hvor især ældre motorer kan svære at finde topstykker til.

Renovering af topstykke?

Måske topstykket skal udskiftes. Det kan dog være svært at se med det blotte øje, om topstykket er flækket. Her skal du satse på at få en trykprøve af topstykket, for at få svar på om det er flækket eller ej.

Du kan udskifte eller få en renovering, hvor den gængse proces indebærer:

  • Trykprøvning: Brug en trykprøvning inden planslibning. Planslibning foregår i et kar med 70 grader varmt vand til. så revner vil udvide sig.
  • Planslibning: Fræse eller slibe dit topstykke i forbindelse med trykprøvning og planslibning, vil også betyde, at du bør skifte din olietyve.
  • Ventilarbejde: Ofte har du også brug for ventilarbejde i form af vakuum test af ventiler, slibning, udskiftning og fræsning af sæder.

Hvorfor renovering af ældre eller veteranbiler?

Hvis du har en ældre eller måske veteranbil, kan du renoverer bilen så den bliver blyfri. Her er renovering af topstykke med udskiftning af ventiler og ventilsæder, måske løsningen der klarer jobbet.

Hvis du ikke udskifter eller renoverer, og kører på blyfrit, vil det begynde at slide uforholdsmæssigt meget på den gamle motor. Hvilket vil resulterer i at topstykket går i stykker. Og netop derfor kan en renovering af topstykket, være den økonomiske kloge løsning for budgettet.

Flowet igennem cylinderen skal være stort, og derfor skal modstand være så lav som muligt. Her kan et nyt topstykke være nødvendig hvis muligt. Se videoen her med beskrivelse og forklaring til hvad og hvorfor i forhold til renovering af motor.

Motorvedligeholdelse?

Når du skal vedligeholde/renoverer bilen, skal du kigge på:

  • Oliesystemet: Olietryk fortæller hvordan lejer og oliepumpe har det. Ved renovering f.eks. på grund af tuning, kan det være nødvendig med en bedre oliepumpe eller køler.
  • Benzinsystemet: For teste karburatoren kræver det et rullefelt, hvilket de færreste har stående hjemme i garagen.
  • Manifold: Hvis skal opgraderer motoren, skal du lave en tilpasning af manifold, pakning og topstykke.
  • Bremser: For sikkerheden er det tilrådeligt af få bremserne adskilt og smurt. Det forlænger bremsernes levetid samtidig med det giver dig en større sikkerhed for, at bremserne ikke sætter sig fast og bliver ødelagt. Bremser holder kun et vist stykke tid, som er forskellig for alle.
  • Kølersystem: Hvis du har en defekt i kølersystemet, kan et tjek ofte finde fejlen, og du slipper for en udskiftning hvis reparation er nødvendig.

Reply